W unikatowy sposób łączą tradycję z nowoczesnością, pozwalając poezji współczesnej wybrzmieć z nieopisaną siłą, dzięki melodiom zachowanym na archiwalnych nagraniach. Ich autorskie opracowanie muzyki ludowej ze wschodniej Wielkopolski przesiąknięte jest głębokim szacunkiem dla oryginalnego materiału, a jednocześnie daje wyraz ich subiektywnemu spojrzeniu na tradycję. Spojrzeniu odważnemu, pełnemu odniesień do jazzu, bluesa, muzyki dawnej, jak i swobodnej improwizacji. Repertuar powstał w oparciu o melodie ludowe z okolic Konina – z miejscowości Babiak, Kramsk i Osiek Wielki. Teksty napisane zostały przez wokalistkę i poetkę, Gosię Zagajewską. Są one silnie inspirowane archaicznymi pieśniami, zarówno ich warstwą dźwiękową jak i słowną.
Skład:
Gosia Zagajewska – głos, teksty
Ksawery Wójciński – kontrabas, głos
Wojtek Kurek – perkusja
VIDEO
ALBUMY
Tuleje – Puste Ulice (2024, Gusstaff Records / Don’t Sit On My Vinyl)
!!!PŁYTA WYRÓŻNIONA W THE WORLD MUSIC CHARTS EUROPE W CZERWCU 2024!!!
Już pierwsze chwile spędzone z „Pustymi ulicami” uświadamiają, że interpretacje oberków czy mazurków zostały przemeblowane z kontrkulturowym zacięciem, nabierając brudu i drapieżności. Tym razem częściej będziemy mieć do czynienia z zadziornym punkowym groove’em („Warząchew”, „Miąższ”), z jazzowym spleenem („Żaluzja”, „Liszaj”) czy też z eksperymentem i free improwizacją („Bluszcz”, „Wrzątek”). Miejski charakter nagrań dookreślają wersy Zagajewskiej. Starówki, mury, asfalt, fabryki, przystanki, tramwaje, silniki („nucące kołysanki”) pojawiają się w nich niczym w manifeście futurystów, kreśląc industrialny krajobraz dla poetyckiej narracji.
BARTOSZ NOWICKI, CZAS KULTURY
Twórczość tria ma przy tym tę niezbywalną szlachetną wartość, że jest głosem prawdziwie indywidualnym, autorskim, osobistym – i osobnym pomysłem na muzykę. Może to się wiąże z faktem, że kreując swą twórczość na pograniczu (ale i na antypodach) różnych nurtów, wykonawcy przez wiele środowisk nie są traktowanie jako „swoi”. Ale ma to też artystyczny walor: prawdziwą unikatowość brzmienia, nieskłamaną artystyczną prawdę, wykonawczą wiarygodność.
TOMASZ JANAS, POLSKIE RADIO
Przeplatają się tu przeróżne muzyczne style, od bluesa po jazz, przez swobodne improwizacje, aż po ambientowe wycieczki. Nie brakuje tu też transu i żywiołowych rytmów, które podkreślają pierwotność tych utworów. Wrażenie robią wokalizy Gosi Zagajewskiej, która swobodnie przechodzi od ludowych zaśpiewów po intensywne, czasami wręcz teatralnie brzmiące partie wokalne. Ponoć tylko tradycja, która ewoluuje, ma szansę przetrwać. Jeśli tak, to Tulejom udało się z powodzeniem ożywić i zachować te unikatowe melodie ze wschodniej Wielkopolski.
Wojciech Żurek – Anxious Magazine
To dobry moment, żeby poświęcić chwilę na muzykę, która oparta o rytm wprawia w trans. Ten minimalizm i ograniczenie instrumentarium przynoszą znakomite rezultaty. Bywa, że towarzyszy im silna intensywność („Wiśnia”). Nie od dziś wiadomo, że Wojtek Kurek potrafi na perkusji wyczarować odrębne światy, co potwierdza również tu w „Rucie”, a nawet bardziej w niespokojnym „Lnie”. Siłą płyty jest bez wątpienia doskonałe zgranie muzyków, którzy rozumieją po co to robią i pokazują, że muzyka oparta na tradycji to świetny materiał na piosenkę.
Jarosław Szczęsny – Nowamuzyka.pl
POSŁUCHAJ: Rozmowa z zespołem o płycie „Ciche miejsca” w Folkowym Poranku Dwójki (11.2022)
POSŁUCHAJ: Rozmowa z Gosią Zagajewską o płycie „Puste Ulice” w Folkowym Poranku Dwójki (06.2024)
PRZECZYTAJ: Rozmowa Piotra Tkacza-Bielewicza z zespołem na łamach „Kultury u Podstaw”
Foto Maciej Sypniewski