GOUTTE

Duet Goutte to kolejna odsłona współpracy Gosi Zagajewskiej i Wojtka Kurka. Muzycy współtworzą również zespoły Szpety (trio z Antoniną Nowacką) oraz Tuleje (trio z Ksawerym Wójcińskim). Tym razem spotkali się wokół autorskich tekstów i melodii Gosi, które zaaranżowali w minimalistyczny sposób na głos i elektronikę. W efekcie powstało pięć kompozycji, które artyści nagrali pod koniec 2023 roku w podziemiach ponad stuletniego domu we wschodniej Wielkopolsce. Naturalna akustyka przestrzeni była bardzo istotna podczas rejestracji części wokalnych. W procesie miksu i produkcji powstała warstwa elektroniczna Wojtka, która w nietuzinkowy, bezkompromisowy sposób akompaniuje pierwotnym, surowym melodiom wyśpiewanym przez Gosię. Teksty tych międzygalaktycznych, avant-folkowych pieśni są abstrakcyjne, wyraziste i malarskie, wpisują się w całokształt pisarskiej działalności Gosi, autorki wierszy, opowiadań i tekstów piosenek zespołu Tuleje.

Debiutancki album duetu zatytułowany „Kontur” został wydany w wytwórni Opus Elefantum w czerwcu 2024.

=> POSŁUCHAJ/KUP

Zespół powstał z inicjatywy Gosi, która o swojej pracy i poszukiwaniach w materii dźwięku pisze tak:

„W moich muzycznych działaniach skupiam się przede wszystkim na eksplorowaniu instrumentalnego potencjału ludzkiego głosu, który jest organiczny, pierwotny, a jednocześnie daje nieograniczone możliwości tworzenia dźwięków i oddziaływania na stan emocjonalny odbiorców. Najbardziej interesują mnie spontaniczne działania, opierające się na kreatywnej interpretacji dźwiękowej zastanych przestrzeni w duchu swobodnej improwizacji. Staram się nawiązywać w nowy, świeży sposób do twórczości eksperymentalnej z lat 60-tych i 70-tych XX wieku. Odwołuję się również do tradycyjnych technik wokalnych mających swe korzenie w muzyce sakralnej czy szeroko pojętej muzyce ludowej. Nieustannie pracuję na rozwijaniem rozszerzonych technik wokalnych. Jako wokalistka-performerka często przemieszczam się po przestrzeni, w której pracuję, ponieważ ruch pozwala na organiczne, analogowe zastosowanie efektu wielokanałowego rozprzestrzenienia dźwięku. Od kilku lat eksperymentuję też z tekstem, który śpiewam do wcześniej skomponowanych lub wywodzących się z tradycyjnego repertuaru melodii, jak również do melodii improwizowanych.”


Okładka Sylwia Walczowska